Relacje
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu. Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami i związków zachodzących między nimi.
Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych.
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie, znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw składa się z 84 elementów.
12 obrazków służy do ćwiczenia PORÓWNYWANIA. Są to 4 wzory obrazków oraz 8 obrazków zawierających błędy (braki), po 2 do każdego z wzorów:
- pies, pies bez nogi i pies bez ogona
- kot, kot bez ucha i kot bez wąsów
- auto, auto bez koła i auto bez koła wersja trudniejsza
- domek, domek bez drzwi i domek bez komina
72 obrazki pozwalają na ćwiczenie dobierania obrazków identycznych (IDENTYFIKACJE) oraz wykluczanie ze zbioru na podstawie różnicy (RÓŻNICOWANIE). Są to zestawy po 24 sztuki:
- motyle
- lalki
- okręgi z kropkami - "guziki"
Każdy z tych zestawów zawiera jeden obrazek główny w siedmiu egzemplarzach, 7 innych obrazków po dwie sztuki oraz 3 obrazki pojedyncze, z których każdy różni się od obrazka głównego niewielkim szczegółem.
Wybrane obrazki z części IDENTYFIKACJE i RÓŻNICOWANIE mogą być użyte do ćwiczeń PORÓWNYWANIA.
Zestaw relacje pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej
- koncentracji
- świadomej kontroli wzrokowej
- uwagi dowolnej
- rozumienia instrukcji niewerbalnej
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów zasad wykluczania ze zbioru
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
- rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
- uczenia się przez instrukcję
- nabywania systemu językowego - gramatyki języka.
- Wydawnictwo
- Wydawnictwo Metody Krakowskiej
- Autor
- Jagoda Cieszyńska, Agata Dębicka-Cieszyńska
- ISBN
- 9788364957291
- Okładka
- pudełko
- Nr katalogowy
- 26694
feedback Zgłoś komentarz