Epika. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP - księgarnia edukacyjna.pl
  • Epika. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP - księgarnia edukacyjna.pl

Epika. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych

2019-12-20
Wydawnictwo
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP open_in_new
Autor
Joanna Piasta-Siechowicz, Mirosława Iwasiewicz open_in_new
Data wydania
2012
ISBN
9788371732584
Format
A5
Stron
70
Okładka
miękka
Nr katalogowy
23638
15,00 zł
Brutto
Ilość

 

Darmowa dostawa od 120 zł na terenie RP

Świat przedstawiony, narrator, postacie, akcja, fabuła, wątek, tematyka, problematyka – to tylko podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o epice, a z kolei terminologia to zaledwie część wiedzy ucznia dotycząca epiki. Właściwe wyzwanie to umiejętność identyfikacji i opisania cech gatunkowych analizowanego utworu.

"Epika. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych" to publikacja, która daje szanse przyswojenia kolejnych terminów w toku analizy ponad 20 lektur z podstawy programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Przykłady zostały tak dobrane, aby obejmowały różne gatunki literackie: baśń, mit, podanie, legenda, opowiadanie, nowela, pamiętnik literacki, poemat rycerski, powieść.

Ponadto opracowanie zawiera przykłady organizacji zajęć poprzedzających pracę z lekturą, w celu, między innymi:

  • określenia znaczenia elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu,
  • wnioskowania o treści na podstawie okładek różnych wydań utworu, 
  • przewidywania rozwoju wydarzeń na podstawie fragmentu utworu,
  • określenia rodzaju fabuły na podstawie fotosów, ekranizacji lektury,
  • odczytania archetypu postaci w literaturze na podstawie różnych tekstów kultury.

Autorki proponują także metody czytania ukierunkowanego, podając modele, np. tworzenia fiszek: o postaciach, wydarzeniach, narratorze i narracji, o autorze i genezie, gatunku literackim.

Joanna Piasta-Siechowicz i Mirosława Iwasiewicz to polonistki, które łączy pasja w wykonywaniu zawodu i poszukiwaniu metod pracy z uczniem, najskuteczniej motywujących go do rozmów na temat literatury i innych tekstów kultury. Współautorki programu nauczania w bloku humanistycznym "Myślę sobie…", autorki wielu artykułów, opracowań metodycznych dla nauczycieli, zeszytów ćwiczeń i kart pracy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.