Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ. Gry słowno-obrazkowe wspomagające prawidłową wymowę głosek: Ś Ź Ć DŹ

Wydawnictwo
Palatum open_in_new
Autor
Agnieszka Płusajska-Otto open_in_new
Data wydania
2009
Format
190x190
Okładka
pudełko
Nr katalogowy
17296
36,00 zł
Brutto
Ilość
Dostępny natychmiast

Sygmatyzm (łac. sigmatismus), czyli nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych, to jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń artykulacji. Wśród głosek, które mogą być realizowane niewłaściwie, należy wymienić szereg: Ś, Ź, Ć, DŹ. Głoski te w procesie rozwoju mowy dziecka pojawiają się już około drugiego roku życia. Jest to zatem najłatwiejszy szereg wśród głosek dentalizowanych. Dzieci stosują często głoski: Ś, Ź, Ć, DŹ w zastępstwie innych trudniejszych: S, Z, C, DZ, SZ, Ż, CZ, DŻ, ale mimo to części maluchów ich realizacja i tak przysparza spore trudności.

Z myślą o tych dzieciach powstała gra logopedyczna Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ. Może ona być wykorzystywana na etapie utrwalania poprawnej artykulacji głosek: Ś, Ź, Ć, DŹ w wyrazach i zdaniach zarówno przez logopedów, pedagogów, jak też rodziców dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi. Ćwiczone głoski w proponowanych nazwach przedmiotów, zajmują różne pozycje wokaliczne i mają różne sąsiedztwo fonetyczne.

Dobierając wyrazy do gier, uwzględniono fakt, że dziecko, które ma problemy z artykulacją głosek: Ś, Ź, Ć, DŹ najczęściej ze względu na niedokończony rozwój mowy nie potrafi jeszcze poprawnie wymówić głosek: S, Z, C, DZ, SZ, Ż, CZ, DŻ oraz R. Zadbano o to, aby występowanie tych głosek w nazwach przedstawionych na obrazkach przedmiotów ograniczyć do minimum (tylko trzykrotnie występuje głoska C), co pozwala skoncentrować się na utrwalaniu szeregu ciszącego.

Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ to 70 obrazków podzielonych na trzy zestawy. Podstawowa zasada gier, która polega na dobieraniu obrazków w pary, umożliwia wykorzystanie ich do wielu zabaw. Gry mają na celu doskonalenie artykulacji trudnych dla dziecka głosek oraz ćwiczenie ogólnej sprawności językowej.

ZALETY GIER:

  • aktywizują dziecko
  • stwarzają możliwość do wypowiadania się
  • uczą starannej wymowy
  • prowokują do mówienia głosek Ś, Ź, Ć, DŹ
  • ćwiczą analizę i syntezę głoskową wyrazów
  • przygotowują do nauki czytania i pisania
  • ćwiczą pamięć słuchową
  • rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową
  • rozwijają funkcje poznawcze (dają możliwość treningu uwagi i spostrzegawczości)
  • rozwijają umiejętność logicznego myślenia
  • rozwijają umiejętność koncentracji uwagi
  • dają możliwość poznania nowych przedmiotów - ich nazw i przeznaczenia
  • rozwijają umiejętność łączenia abstrakcyjnego przedmiotu z konkretem
  • dają okazję do rywalizacji, która mobilizuje
  • dają okazję do przeżywania uczucia radości z osiągniętego sukcesu lub uczą godzić się z przegraną
  • wyzwalają pozytywne emocje i motywacje do działania
  • zaspakajają potrzebę bycia podziwianym i chwalonym przez osoby znaczące