• Obniżka

Dysortografia. Symultaniczna nauka poprawnej pisowni dla dzieci (7-8 lat)

Wydawnictwo
WIR open_in_new
Autor
Agnieszka Bala open_in_new
Data wydania
2018
ISBN
9758365423405
Format
A4
Stron
72
Okładka
miękka
Nr katalogowy
30404
32,00 zł
30,40 zł Zniżka 5%
Brutto
Ilość
Dostępny natychmiast

Autorka ćwiczeń zastosowała efektywną metodę nauki ortografii polegającą na globalnym zapamiętywaniu wyrazów (ortogramów). To sprawdzone rozwiązanie dla dzieci, które znając reguły ortograficzne, wciąż nie potrafią ich zastosować i sprostać wymaganiom edukacyjnym.

Karty polecamy:

  • uczniom, u których nauka ortografii tradycyjną metodą reguł nie przynosi efektów;
  • dzieciom zagrożonym dysortografią lub dysleksją oraz uczniom, którzy taką diagnozę już otrzymali.

Dlaczego alternatywna metoda?

Wszelkie reguły językowe przyswajamy poprzez abstrahowanie ich z materiału językowego, a więc w sposób nieuświadomiony. Pamięciowe opanowanie reguł ortograficznych tylko w niewielkim stopniu może poprawić poziom ortografii u dzieci z predyspozycjami dysortograficznymi i dyslektycznymi. Gdy dzieci uporczywie, w wyrazach o wysokiej frekwencji, powtarzają błędy w zapisie, należy przypuszczać, że przyczyna tego zjawiska nie leży w braku znajomości zasad. Ponadto, nawet przy bezbłędnym opanowaniu pamięciowym reguł, umiejętność stosowania ich w praktyce nie jest wcale logicznym następstwem. W przypadku dzieci z dysortografią powinno się wykorzystać mechanizmy globalnego, prawopółkulowego zapamiętywania, przypominającego "fotografowanie" słowa.

Jak pracować?

Ćwiczenia nie wymagają uczenia się zasad ortograficznych. Strategie prawopółkulowe dotyczą rzeczowników konkretnych w mianowniku. Wybrane rzeczowniki zostały zebrane w określone grupy semantyczne - najczęściej czytane i zapisywane wyrazy przez dzieci w wieku 7-8 lat. Ortogramy wielokrotnie powtarzają się w różnych typach zadań, co pozwala dzieciom szybko i skutecznie pokonać trudności z prawidłowym zapisem wyrazów. Zapamiętywanie ortogramów oparte jest na zasadzie "prawa pierwszego połączenia". Dzieci w sposób wzrokowy zapamiętują prawidłowy zapis wyrazu, następnie piszą go po śladzie, przepisują, a na koniec samodzielnie podpisują obrazek.

Metodyka postępowania to:

  • kilkakrotnie "fotografuj" wyraz (zapamiętaj go wzrokowo),
  • wielokrotnie czytaj wyraz na głos (zapamiętaj jego dźwięk),
  • pisz po śladzie (zapamiętaj ruch prowadzonej ręki),
  • przepisuj wyraz (koordynuj wzrok z ruchem ręki),
  • samodzielnie napisz wyraz.

Komentarze

Napisz swoją opinię

Dysortografia. Symultaniczna nauka poprawnej pisowni dla dzieci (7-8 lat)

Napisz swoją opinię