Wymawiam poprawnie

Autor: Katarzyna Knopik

Wymawiam poprawnie. Głoski CZ, DŻ, SZ, RZ

Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z). Każdy z szeregów charakteryzuje się odmiennym sposobem artykulacji i pojawia się w rozwoju mowy w innym czasie, pierwsze głoski jakie usłyszymy w mowie dziecka to najczęściej CISZKI, później SYCZKI, a na końcu SZUMKI i taka kolejność wynika ze stopnia trudności jaki buzia dziecka oraz sam język muszą włożyć w ich artykulację.

label
perm_identity
remove_red_eye 104 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski P, B

Dzisiaj o głoskach wybuchowych dosłownie i w przenośni. W związku z tym, że w rozwoju mowy pojawiają się jako jedne z pierwszych (bo przecież już niemowlaki gaworzą przeuroczym BABABA PAPAPA MAMAMA i tak dalej), rzadko zdarza się ich deformacja u dzieci starszych.. ale rzadko, nie oznacza nigdy. Jeśli spotkacie się z trudnościami w wymowie głosek zwarto-wybuchowych najpewniej usłyszycie w zastępstwie głoskę F lub W, czasem H, a czasem zupełnie nic, bo głoski te lubią być w mowie zwyczajnie pomijane.

label
perm_identity
remove_red_eye 87 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski C, DZ, S, Z

Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z).

label
perm_identity
remove_red_eye 81 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski T, D

Do tej pory na swojej logopedycznej drodze spotkałam jedno jedyne dziecko, które miało problem z artykulacją głosek [T] [D]. Nie mówię tutaj o dzieciach, które wypowiadają tę głoskę w sposób nieprawidłowy, gdy język wchodzi między zęby albo układa się w niewłaściwym miejscu. Ten temat zostawimy sobie na inne okoliczności. Mowa o dziecku, które głosek [T] i [D] nie potrafi wypowiedzieć i konsekwentnie zamieniało je na [K] [G].

label
perm_identity
remove_red_eye 84 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski F, W

Dziś szybki wpis o zabawach artykulacyjnych wspomagających wymowę głosek wargowo-zębowych [F] i [W]. Wadliwa realizacja z jaką spotykam się najczęściej to ich brak bądź zamiana na głoski [P], [B], [H] bądź [Ł] więc bez trudu usłyszycie, że “na morzu była duża pala” albo że “w ZOO można zobaczyć hokę” a później “spać w hotelu w czasie hakacji”.

label
perm_identity
remove_red_eye 95 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoska L

Mówią, że ma jeden z łatwiejszych i najbardziej obrazowych sposobów pokazu właściwego miejsca artykulacji. Mówią, że dość szybko i stosunkowo prosto można ją wywołać i wypracować. Mówią też, że gołym okiem widać gdy wymawiana jest nieprawidłowo – widać, ale nie zawsze słychać. I wszystko to właściwie prawda, dlatego dziś krótki tekst o głosce [L].

label
perm_identity
remove_red_eye 100 odsłony