Left Banner

Specjalista radzi

Witamy w dziale "Specjalista radzi". Publikujemy tu artykuły i materiały przygotowane przez specjalistów z zakresu edukacji, wychowania, logopedii i szeroko rozumianej terapii. Współpracujemy z osobami, które na co dzień zarówno w teorii, jak i w praktyce zajmują się tą tematyką i to właśnie te osoby dzielą się z Państwem swoją wiedzą i doświadczeniem.

Jako specjalistyczna księgarnia chcemy w ten sposób wspierać Państwa jako rodziców, nauczycieli i terapeutów. Mamy nadzieję, że będą tu Państwo zaglądać w poszukiwaniu odpowiedzi na różne pytania związane z rozwojem, wychowaniem i edukacją dzieci. Wierzymy, że prezentowane tu treści, okażą się dla Państwa pożyteczne i przydatne.

Mamo, patrz jak się rozwijam! #6 – Szeregowanie

To jedne z ćwiczeń, podczas których wykonywania aktywuje się i intensywniej pracuje lewa (bardzo upraszczając – “językowa”) półkula mózgu. Są więc dla niej wspaniałą gimnastyką! Lewa półkula mózgu pełni bardzo ważną rolę nie tylko w tworzeniu i odbieraniu mowy, ale także w nauce reguł społecznych, języków obcych, myśleniu logicznym i analitycznym. Podczas ćwiczeń szeregowania dziecko wykonuje wiele złożonych procesów myślowych angażujących lewą półkulę:

today
perm_identity Magdalena Rybka
comment 0 komentarze
remove_red_eye 1147 odsłony

Mamo, patrz jak się rozwijam! #5 – Kategoryzowanie

Ćwiczenia kategoryzacji są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – aktywują pracę lewej półkuli, zmuszają ją do zwiększonego wysiłku. Same w sobie nie są “ćwiczeniami”, a jedynie zabawą, która angażuje dziecko i nie uświadamia mu co w danym momencie ćwiczy.

today
perm_identity Magdalena Rybka
comment 0 komentarze
remove_red_eye 375 odsłony

Mamo, patrz jak się rozwijam! #4 – Duża motoryka

Duża motoryka jest pierwotna w stosunku małej – rozwija się wcześniej (pierwsze próby stania, samodzielnego chodzenia maluszków), a jej prawidłowe funkcjonowanie będzie dobrym gruntem do rozwoju motoryki małej. To istotna informacja zarówno dla rodziców jak i terapeutów. Fakty dotyczące etapów rozwoju motorycznego dziecka będą wiele wnosić podczas diagnozy logopedycznej. Z kolei opóźnienia rozwoju motorycznego powinny wyczulić rodziców by skontrolować, czy wszystko przebiega prawidłowo.

today
perm_identity Magdalena Rybka
comment 0 komentarze
remove_red_eye 411 odsłony

Mamo, patrz jak się rozwijam! #3 – Mała motoryka

Jeśli Twoje dziecko jest już w wieku wczesnoszkolnym, a rysowanie szlaczków, nauka pisania, malowanie to dla niego koszmar, warto spróbować poćwiczyć małą motorykę i odkryć przyczynę trudności. Pomoce przeznaczone do tego są tak skonstruowane, że dziecko fantastycznie bawi się bez poczucia, że jest to nauka. Jedno jest pewne – takie ćwiczenia na pewno mu nie zaszkodzą, a mogą tylko pomóc.

today
perm_identity Magdalena Rybka
comment 0 komentarze
remove_red_eye 560 odsłony

Mamo, patrz jak się rozwijam! #1 – Analiza wzrokowa

Czym jest analiza wzrokowa? Obejrzyjcie razem z dzieckiem kolorową książeczkę, weźcie klocki, kolorowankę. Maluch pomija prawą lub lewą stronę w obserwacji? Jeśli zauważysz to w wielu jego działaniach, będzie to informacją bardzo niepokojącą. Zwróć uwagę także czy Twoje dziecko nie ma problemów z zauważeniem drobnych elementów znajdujących się na obrazkach, czy nie przestawia/opuszcza/myli liter lub sylab w wyrazach oraz wyrazów w zdaniach. Powodem do niepokoju będzie także niezauważenie przez dziecko szczegółów różniących dwa obrazki.

today
perm_identity Magdalena Rybka
comment 0 komentarze
remove_red_eye 495 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski CZ, DŻ, SZ, RZ

Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z). Każdy z szeregów charakteryzuje się odmiennym sposobem artykulacji i pojawia się w rozwoju mowy w innym czasie, pierwsze głoski jakie usłyszymy w mowie dziecka to najczęściej CISZKI, później SYCZKI, a na końcu SZUMKI i taka kolejność wynika ze stopnia trudności jaki buzia dziecka oraz sam język muszą włożyć w ich artykulację.

today
perm_identity Katarzyna Knopik
comment 0 komentarze
remove_red_eye 365 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski P, B

Dzisiaj o głoskach wybuchowych dosłownie i w przenośni. W związku z tym, że w rozwoju mowy pojawiają się jako jedne z pierwszych (bo przecież już niemowlaki gaworzą przeuroczym BABABA PAPAPA MAMAMA i tak dalej), rzadko zdarza się ich deformacja u dzieci starszych.. ale rzadko, nie oznacza nigdy. Jeśli spotkacie się z trudnościami w wymowie głosek zwarto-wybuchowych najpewniej usłyszycie w zastępstwie głoskę F lub W, czasem H, a czasem zupełnie nic, bo głoski te lubią być w mowie zwyczajnie pomijane.

today
perm_identity Katarzyna Knopik
comment 0 komentarze
remove_red_eye 322 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski C, DZ, S, Z

Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z).

today
perm_identity Katarzyna Knopik
comment 0 komentarze
remove_red_eye 327 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski T, D

Do tej pory na swojej logopedycznej drodze spotkałam jedno jedyne dziecko, które miało problem z artykulacją głosek [T] [D]. Nie mówię tutaj o dzieciach, które wypowiadają tę głoskę w sposób nieprawidłowy, gdy język wchodzi między zęby albo układa się w niewłaściwym miejscu. Ten temat zostawimy sobie na inne okoliczności. Mowa o dziecku, które głosek [T] i [D] nie potrafi wypowiedzieć i konsekwentnie zamieniało je na [K] [G].

today
perm_identity Katarzyna Knopik
comment 0 komentarze
remove_red_eye 421 odsłony

Wymawiam poprawnie. Głoski F, W

Dziś szybki wpis o zabawach artykulacyjnych wspomagających wymowę głosek wargowo-zębowych [F] i [W]. Wadliwa realizacja z jaką spotykam się najczęściej to ich brak bądź zamiana na głoski [P], [B], [H] bądź [Ł] więc bez trudu usłyszycie, że “na morzu była duża pala” albo że “w ZOO można zobaczyć hokę” a później “spać w hotelu w czasie hakacji”.

today
perm_identity Katarzyna Knopik
comment 0 komentarze
remove_red_eye 329 odsłony