Specjalista radzi

Witamy w dziale "Specjalista radzi". Publikujemy tu artykuły i materiały przygotowane przez specjalistów z zakresu edukacji, wychowania, logopedii i szeroko rozumianej terapii. Współpracujemy z osobami, które na co dzień zarówno w teorii, jak i w praktyce zajmują się tą tematyką i to właśnie te osoby dzielą się z Państwem swoją wiedzą i doświadczeniem.

Jako specjalistyczna księgarnia chcemy w ten sposób wspierać Państwa jako rodziców, nauczycieli i terapeutów. Mamy nadzieję, że będą tu Państwo zaglądać w poszukiwaniu odpowiedzi na różne pytania związane z rozwojem, wychowaniem i edukacją dzieci. Wierzymy, że prezentowane tu treści, okażą się dla Państwa pożyteczne i przydatne.

Mamo, patrz jak się rozwijam! #2 – Analiza słuchowa

Analiza i synteza słuchowa to niewątpliwie bardzo ważna sfera rozwoju dziecka. Ważna, bo rzutująca na wiele umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Czym jest analiza słuchowa i dlaczego jest ona tak ważna ? Słuch to jeden ze zmysłów, dzięki którym dziecko odkrywa i poznaje świat. Analizator słuchu rozwija się już od 12 tygodnia życia płodowego i jego rozwój trwa aż do około 10 roku życia. Poprzez zmysł słuchu dziecko uczy się nabywania ojczystego języka (nie tylko jego podsystemów gramatycznych, ale także melodii, akcentu typowego dla danego języka). To jednak nie wszystko.

label
perm_identity
remove_red_eye 100 odsłony

Mamo, patrz jak się rozwijam! #1 – Analiza wzrokowa

Czym jest analiza wzrokowa? Obejrzyjcie razem z dzieckiem kolorową książeczkę, weźcie klocki, kolorowankę. Maluch pomija prawą lub lewą stronę w obserwacji? Jeśli zauważysz to w wielu jego działaniach, będzie to informacją bardzo niepokojącą. Zwróć uwagę także czy Twoje dziecko nie ma problemów z zauważeniem drobnych elementów znajdujących się na obrazkach, czy nie przestawia/opuszcza/myli liter lub sylab w wyrazach oraz wyrazów w zdaniach. Powodem do niepokoju będzie także niezauważenie przez dziecko szczegółów różniących dwa obrazki.

label
perm_identity
remove_red_eye 23 odsłony

Krok po kroku.. mówię! 5 rok życia dziecka

Piąty i szósty rok życia to czas ostatecznego kształtowania się systemu fonetyczno-fonologicznego. Dziecko nabywa wprawy w posługiwaniu się zdobytymi już umiejętnościami oraz stale uzupełnia swój system językowy o nowe zwroty, sformułowania i słownictwo. 

label
perm_identity
remove_red_eye 19 odsłony

Krok po kroku.. mówię! 4 rok życia dziecka

Czwarty rok życia to czas wzmożonej aktywności ruchowej oraz bardzo silny wzrost zainteresowania światem zewnętrznym. Dziecko coraz lepiej radzi sobie z wyrażaniem własnych potrzeb dzięki rozwijającym się kontaktom i umiejętnościom społecznym, jest ciekawe tego co się dzieje, obserwuje zjawiska, wyciąga wnioski i przenosi obserwacje na własne działania.

label
perm_identity
remove_red_eye 23 odsłony

Krok po kroku.. mówię! 3 rok życia dziecka

Trzylatek wciąż doskonali swój system językowy, jego zasób słownictwa powinien być na tyle duży, by swobodnie porozumiewać się z otoczeniem. Bardzo silny wpływ na mowę dziecka ma mechanizm naśladownictwa, maluch bacznie obserwuje rzeczywistość i naśladuje już nie tylko słowa, gesty czy mimikę, ale także intonację, rytm i sposób mówienia dorosłego przejmując często niestety także nieprawidłowe wzorce i nawyki.

label
perm_identity
remove_red_eye 8 odsłony

Krok po kroku.. mówię! 2 rok życia dziecka

Drugi rok życia dziecka to okres szybkiego wzrostu umiejętności językowych. Dzięki wzmożonej aktywności połączeń mózgowych jest to czas znacznej intensyfikacji doznań i wzrost umiejętności dziecka zarówno w kontekście językowym, motorycznym, ruchowym jak i poznawczym oraz myślowym.

label
perm_identity
remove_red_eye 15 odsłony